SK Kg. Baharu – Sekilas Pandang


Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu di tubuhkan pada 1 Ogos 1950. Guru yang mula-mula mengajar di sekolah ini seramai 3 orang iaitu En. Mohamad bin Haji Ismail ( Guru Besar ), En. Ishak bin Haji Idris dan En. Abdul Kadir bin Abdul Rahman. Manakala murid pula hanyalah seramai 90 orang.

pict0333.JPG

Ia dibina secara gotong royong oleh penduduk Kampung Paya dan Kampung Gong Surau di bawah pimpinan Ketua Kampung Encik Ismail bin Mohamad. Usul untuk membina sekolah ini adalah hasil cadangan yang dikemukakan oleh Haji Husain bin Mohd Amin seorang penduduk Kampung Paya yang telah tamat belajar di Mekah Al Mukarramah.

pict0324.JPG

Sebanyak tiga bilik darjah telah berjaya didirikan iaitu untuk tahun 1, 2 dan 3 sahaja. Keluasan lantai hanyalah 90 x 25 kaki persegi yang menggunakan atap rumbia dan tiang menggunakan kayu Tembesu bulat.

pict0319.JPG

Pada awal 1953, murid tahun 4 dan 5 dari Sekolah Melaayu Kampung Nangka telah berpindah ke sekolah ini beramai-ramai menjadikan jumlah murid 166 orang. Dua orang guru telah bertukar ke sekolah ini iaitu En. Syafie bin Awang dan Nafisah bt Ali. Mulai tahun ini murid sekolah ini semakin bertambah seiring dengan pertambahan pesat penduduk kawasan sekitar. Pada tahun ini juga sekolah ini telah di rasmikan oleh YAB Menteri Besar Terengganu Tan Sri Ibrahim Fikri. Turut hadir dalam majlis perasmian ini ialah Nazir Sekolah Terengganu Encik Abdul Kadir bin Hashim.

pict0321.JPG

Pada asalnya sekolah ini dinamakan Sekolah Melayu kemudian bertukar kepada Sekolah Umum dan beberapa tahun kemudian ditukar menjadi Sekolah Kebangsaan sehinggalah sekarang.

Pada masa ini Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu merupakan salah sebuah sekolah yang mencatatkan pencapaian yang cemerlang dalam keputusan peperiksaan UPSR. Dari segi fizikalnya pula sekolah ini mempunyai kemudahan yang lengkap sesuai dengan keperluan pendidikan semasa seperti makmal komputer, bilik muzik, makmal sains, Makmal Kemahiran Hidup, pejabat Pentadbiran, Bilik Mesyuarat dan terbaru Bilik Akses Internet.

pict0280.JPG

Sekolah Kampung Baharu juga telah di pilih oleh JPN Terengganu untuk dijadikan sebagai salah sebuah sekolah perintis projek Pembestarian Sekolah yang mula dilaksanakan pada tahun ini.

Guru Besar sekarang iaitu Tuan Haji Ramli bin Yaacob telah memimpin sekolah ini mulai 16 Feruari 2006. Pada setiap tahun pencapaian sekolah ini semakin bertambah meningkat. Keputusan UPSR 2001 seramai 26 orang murid sekolah ini mencapai keputusan 5A, tahun 2002 pula seramai 14 orang mencapai keputusan yang sama. Tahun 2003 (26 orang 5A), 2004 (17 orang 5A), 2005 (15 orang 5A) dan tahun 2006 merupakan suatu rekod bagi sekolah ini dengan jumlah 33 orang murid memperolehi 5A.

62 Responses to “SK Kg. Baharu – Sekilas Pandang”

  1. semoga mendapat lebih ramai 5A

  2. asalamualaikum…kepada semua guru yang pernah mengajar 6 pintar 2006
    bila cikgu ada masa lapang?kami ingat nak buat reunion lps budak darjah 6 habis upsr..kalau cikgu ada terbaca munta hubungi najmi atau hajar

  3. ASSALAMUALAIKUM CIKGU,SAYA FARIS DR KELAS 6CERDAS THN LEPAS.KLU BOLEH SAYA MAHU SAMBUTAN BESAR-BESARAN DIADAKAN SEKIRANYA PRESTASI THN NIE LEBIH MEMUASKAN DRPD PRESTASI THN LEPAS…INSYAALLAH SAYA AKAN DTG…SEKIRANYA SAYA DIPANGGIL…

  4. sya ex-student skul ni nk ucap syabas sbb sntiasa kekalkan prestasi skskolah sjk dr dlu lg..sya bangga dgn pncapaian ini..

  5. kpd ckgu mat zaid dan ckgu yuslaini thanks sbb ajar sya math..sya mnt math smpai skrang..thank a lot..
    assalamualaikum..:-)

  6. IZZATI HUSNA Says:

    sy ex-student 6 Merah 04..tahniah ats prestasi cmrlang upsr..saya rindu sgt kat cikgu mat zaid ngan cikgu yus..miz u a lot!!

  7. wan ilhami nur aina Says:

    saya student 5 pintar 07 nak ucap tahniah pd semua student yang dapat 5A..doakan saya dan rakan-rakan darjah 6 tahun depan akan dapat result yang tinggi lagi..insyaAllah

  8. aidil zarif Says:

    terima kasih kepada semua guru-guru yang mendidik saya menjadi orang berguna…

  9. muhamad aidil zarif Says:

    Kepada guru @ ibu saya cikgu Noor Zuraida Fauziah zarif ucapkan terima kasih banyak2 kerana walaupun zarif agak nakal tapi sabar dgn kerenah zarif… walaupun zarif nakal dan kadang2 buat2 tidak peduli tapi zarif simpan apa yang ibu ajar… sayang ibu…

  10. cikgu mza Says:

    Saya cg Mat Zait, mendoakan agar semua anak murid cikgu berada dalam lindungan Allah selalu. Ingatlah segala pengorbanan ibu bapa.Jangan sesekali melupai mereka “Syurga di bawah telapak kaki ibu”.Begitu juga dengan guru, tanpa guru siapalah kita hari ini.

    • salam cg..cg apa khabar?arap2 chat sokmo…he..he.. ingat xagsaya????time ksih banyok r untk cg coz tlh mngjr saya n kwn2 kls 6pntr 08 hingga brjaya…wlaupn km tlh brpsh jauh ngan cg2 skkgb tpi saye arap cg x kn lpekn kmi nie..miz u….salam

  11. saya cikgu sk kg baharu dan bekas pelajar sk kampung baharu merasakan begitu bangga atas adanya laman web ini bolehlah kita bertukar-tukar fikiran dan meluahkan perasaan.

  12. cikgu roa Says:

    saya ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan yang penuh dengan barakah kepada semua warga sekolah skkgb dan saya juga turut mendoakan agar semua murid tahun 6 mendapat hidayah dalam menjawab soalan upsr nanti….jadikan bulan ramadhan ini bulan mencari kejayaan dan keredhaan Allah…selamat maju jaya

  13. tahniah dan syabas diucapkan kepada seluruh warga pendidik skkgb kerana terus mendidik anak bangsa.sebagai salah seorang bekas pelajar,saya cukup bangga dengan kejayaan sekolah ini.
    terima kasih diucapkan(terutamanya cikgu deraman dan sir zulkifly)di atas berkat dan kesabaran mendidik kami.

    ex-student 95-99

  14. terima ksh buat sume guru guru skkgb yg tlh mengajar sy selama nie n moge skkgb akn menjadi sk yg cemerang …….. sy akn sentiasa menghargai jasa cikgu……senyum sokmo
    tq…..

  15. askum semua guru.terima kasih kerana mengajar saya sehingga berjaya

  16. mohd rusydi bin zulkipli salam..dsni sy ingin mnyatakan bahawa sya brsyukur krana d skolah ini lah sy mula mngenal ilmu dan tmpt prtma mnrma pngajian.. kpd guru2 yg prnah mndidik sya ,sya mngucapkn rbuan trima kseh xtrhgga..siingat sy pra guru d skolah ini ketika sy brada d bgku skolah ini ialah..ckgu ummi kalsom,pn.yuslaini,en.deraman,en.mat zaid,en.hj.othman,en.zainal, en.zulkifli,pn.zubaidah dan beberapa org lg ckgu ktika itu..sy mnta halal sgala ilmu kpda cikgu..ddri thun 1999 hgga 2005 sy dskolah ini.. ni web sy myspace-rudikc@gmail.com..sy syg ckgu

  17. cikgu roa Says:

    selamat menyambut tahun baru kepada semua warga skkgb…

  18. sye murid skola ni jugak,,,,sye murid thn 6…tp skola skkgb mmg best lerr,.,sy harap sy leh dapat yg cemerlang dr skola nie..

  19. farez and amirul Says:

    askum kepada semua, terima kasih kepada semua cikgu kerana mangajar saye………………….

  20. farahana zainul hisham Says:

    Assalamualaikum…
    sy bekas pelajar sk kg baharu dr thn 98-01..
    sy ucapkan ribuan trima kasaih kpd semua guru sk kg baharu t’utamanya yg mengajar sy di kelas 1-3kuning-98/00 n 4merah-01…
    tahniah atas kecemerlangan sekolah ni..
    sy bangga sgt walaupun sy x menghbskn pembelajaran sy di sekolah ni…
    terima kash ckgu

  21. assalamualaikum

    jwb molek deh perekso thun ni bia litah hok thn lepas.nabil and the geng

  22. Akir ( KIC ) Says:

    KLINIK UPSR SIRI 1/2009

    SUBJEK ( MATEMATIK / SAINS / B.I ) AKAN
    DIKENDALIKAN OLEH GURU PAKAR / PENGGUBAL
    SOALAN USPR / PEMERIKSA KERTAS UPSR /
    ANTARA LAIN-LAIN PENGISIAN : TEKNIK
    MENJAWAB SOALAN / TEKNIK BIJAK BELAJAR /
    BINA JATI DIRI & AKHLAK / MOTIVASI KECEMERLANGAN / MEDITASI ZIKIR
    / EKSPLORASI MINDA )

    TARIKH : 4,5 DAN 6 JUN 2009
    ( KHAMIS – SABTU )
    TEMPAT : KEM SERI KELUANG ( KSK ), JALAN
    BUKIT KELUANG BESUT, TERENGGANU.
    YURAN : RM 75 ( 3HARI 2MALAM )
    PENGINAPAN/MAKAN DAN MINUM/ NOTA / SIJIL

    BERMINAT SILA TEL @ SMS KE TALIAN :

    EN. SHAKIR : 019 – 934 8006
    EN. DEEN : 019 – 980 1729
    EN. AZRUL : 019 – 967 5059

    TEMPAT TERHAD… DAFTAR SEGERA…

    ANJURAN : UNIT PERUNDING MOTIVASI KECEMERLANGAN INSAN CONSULTANT ( KIC )…

  23. NURUL AZIRA Says:

    Samekom semua cg di skkgb…
    thanx for had teached me…saya x akan lupe jasa2 cg semua…kpd cg2 klas 6 pntar yg mengajar sy tahun lepas,saya ucap trima kasih banyak2..
    rindu lah cg2 sume…terutama cg mat zait…x bleh lupa cg punya lawak..banyak kenangan manis kat sekolah yg sy x dapat lupakan…tahun nie mesti nak pergi lata belatan jugak kn??bestnya…rasa nak ikut plak…
    ape2 pn cg2 semua doakan saya semoga berjaya yer…klu umur panjang bleh la jumpe lagi…ok lah..bye
    assalamualaikum!!

  24. hai shafeeni ngah tu sehat x kite sehat kite4 n ucap kn slmt tinggal kat awk.bye2

  25. nur izzati auni Says:

    assalamualaikum…sy dr kelas 4 pintar(2009) best sgt belajar kat sini..walaupun baru 2 tahun..banyak perkara dan ilmu yang dapat sy belajar d skkgb ni…thanks to teacher rozita,ustzh.azlina,sir jasmi,cikgu ashaari,cikgu norlela,cikgu tg.zaleha,ustz khairul,ustz zununi,cikgu azizah,cikgu rahayu dan x lupa juga cikgu2 pada tahun lepas yg mngajar 3 pintar…love u all…

  26. AsIyAh (4 PInTaR) Says:

    Assalamualaikum to all teachers………i’m…nur asiyah from 4 pintar ..wnts to say thnks a lot to all techers who had already teach me espcially pn.ruzita,en.ashaari.pn.tg zaleha,sir jasmin.and pn.azizah ………i’m very hppy bcuz studying at this school……. and i hope u all can prays for me to get 5″A” IN UPSR 2011 and pass this examination with a flying colours…..and please forgive me for all my mistake that i’have done………. although next year i’m in standard 5,but i will assumpt that you’re my teachers forever………..

  27. AsIrAh (4 PInTaR) Says:

    assalamualaikum ………i’m asirah from 4 pintar wants to apologise to all teachers that have already teach me……especially to pn.rozita…bcuz i’m know that i’m naughty girl..and always mke a noises in the class………but i’m love u all forever………n…i also wnts to thanks for you all because give me a lot of knowledge that i can’t to count it………..

  28. AsIrAh (4 PInTaR) Says:

    this web is AWESOME……. I lke it……thanks to teacher that build this web……..

  29. AsIYAh (4 PInTaR) Says:

    SAYA DRI KELAS 4 PR INGIN MENGUCAP TERIMA KASIH BANYAK BANYAK KEPADA SEMUA GURU YANG TELAH MENGAJAR SAYA

  30. saya dari 4 cs ingin mengucapkan terima kasih kepada semua guru yang mengajar saya

  31. INTAN NUR HIDAYAH Says:

    WALAUPUN SAYA HANYA 2 THN BERSEKOLAH KAT SINI, TAPI BANYAK KENANG KENANGAN YG SAYA TAK DPT SAYA LUPAKAN………
    TERIMA KASIH SAYA UCAPKAN KPD GURU2 YG MENGAJAR SAYA SLAMA NI…..
    KALAU SAYA ADA MEMBUAT SALAH ATAU MENYAKITKAN HATI WARGA SKKGB, SAYA INGIN MEMOHON MAAF………. SMOGA DPT KMBALI/ MELAWAT SKLH INI LAGI……
    KPD KWN2 6 PINTAR, JGN LUPAKAN SAYA WALAUPUN KITA DAH BERPISAH……… SEMOGA KITA DPT BERTEMU LAGI………..

    • azuin azin Says:

      hai intan akuni fatehah

    • anis athirah Says:

      aq harap kau x lupakan aq…semoga persahabatan budak 6 pr 2009 akan terus terjalin walau rga kita terpisah jauh namun hati kita selalu dekat..kenangku di dalam doamu…jgn lupakan warga 6pr 2009

  32. nik suhaili Says:

    Tahniah kepada yg berjaya….cikgu ucapkan selamat bercuti kpd semua…semoga Allah merahmati kamu semua..insyaAllah

  33. assalamualaikum,sya ingin mengucapkan terima kasih kepada cikgu2 yg mengjr saya trutamanya cikgu junaidah,teacher nik suhaili,sir jasmi,semua arr.sya berjanji kepada cikgu akan mencapai 5a dalam UPSR.insyaallah.dari NiSa 6 cerdas……….sya juga x lupa pada azzammuddin yang kini berada di kuala lumpur.love u all.

  34. aina natasha Says:

    askom sye nk ucap trime ksih kt sir rosdi,ckgu nik , sir jsmi,ustz shmizah,ckgu mat zait, thank u sbb ngjar sye
    i love u teacher

  35. nurul afifah binti husin Says:

    hai sir jasmi and sir rosdi.saya nurul afifah bt husin.saya bni bekas pelajar sir rosdi di sk kg nangka.sekarang saya bersekolah di mrsm bentong,pahang..saya nk ucp thank u kat sir rosdi sebab ajr saya mt mase drjh 4…oop!!! lupe plak sir jasmi jgn lupe ni adik ipar anda….

  36. nak tahu sya dari 3cs,4cs,seksrang5cs.darjah enam tak tahu lagi

  37. julfekar Says:

    cikgu sk kg baharu mesra mesra blako…..sunggoh ngajar….cara masing masing…..tok dan nok mikir ambo….eemmmmmmmmmmmmm

  38. muhammad aiman Says:

    sya dari kelas 1 PINTAR ingin mengucapkan terima kasih kpd guru – guru yg telah mengajar saya.

  39. hey u all..hopefully u all well always..im miss so much at scol kg.b
    im from 4 kuning at 04 .
    im try to contact some one..
    but?
    i hope have one person can tell me about muhammad hanif b abdullah .
    i dga die dah meninggal??
    betol ke??
    but i feel, teacher yuslaini must know about this .
    benda ni true or people just try to lie me ??
    may god bless u all..
    i miss so much at scol kg.b
    i proud with all teacher..
    still strong want to give me support in study .
    i love you teacher..
    muaxxxxxxxxx

    • nina..nie aq pipoh,,
      ingt doph…
      wei…lau mu ado no sep2 nie..
      sent ktku deh…
      nie no aq..
      0196460573

  40. azuin azin Says:

    natasha aku hrp kau dapat 5a dlm upsr.ikhlas quyyum aliff

  41. saya ex skkgb thun 99-02 kelas kuning…,sapew2 yg ada disini blh la add saya kt fb..,nie email saya “hatake_edy@yahoo.com”..,sedang mencari kenalan lama…,

  42. salam..saya adalah bekas pljar skkgb thun 2008.saya hrap ada guru2 atau pihak pentadbir sk yg mbaca comment sy ni.sy ada krja krsus sj dan sy brcadang ntuk mbuat kajian tntg sjrah pnbuhan sk ni.sbgai bkas pljr sk ni,sy rsa amt gbira skiranya sy dpt mbuat pndokumentasian tntg sjrah sk sy ni.tp,info sjrh tntg sk ni yg dinyatakan di atas adlh trlalu ringkas dan bnyak yg ingin sy tahu tntangnya spt siapa en.Ismail b. Mohamad slain mnjd ktua kg,siapa hj Husain b. m.Amin?..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: