Jamuan jamuan Jamuan



Sayuran dan buah-buahan perlu dimakan dengan banyak.

Akhir tahun memang menjadi fenomena biasa di mana2 sekolah mengadakan jamuan perpisahan. Yang mengadakan jamuan pula bukan sahaja kelab dan persatuan, malah murid2 juga ada yg mengadakan jamuan sempena harijadi mereka. Mereka boleh menjemput semua guru utk menikmati juadah2 yg disediakan oleh ibubapa.

Ikan merupakan salah satu sumber protin yang baik.

Ini menggambarkan tahap kedudukan ekonomi keluarga yang kukuh dan teguh. Dalam pada kita menikmati jamuan yg disediakan, janganlah kita lupa tentang kesihatan diri. Terutamanya mereka yg dah berusia emas khususnya. Jangan pakai “hentam saja” segala makanan yg terhidang. Beberapa perkara perlu diambil kira. Makanan manis, berlemak, berminyak, kolesterol tinggi serta makanan yang mengandungi bahan terlarang perlu dielakkan. Memamng betul, hari ini mungkin saudara saudari masih sihat dan tiada apa2 penyakit. Namun perlu diingat jika tabiat pemakanan kita tidak dikawal, dikhuatiri nanti bila sudah disinggahi musibah kita tidak mampu lagi untuk mengubahnya. Jadi berhati-hatilah dalam menikmati makanan.

Durian adalah contoh makanan yang mengandungi kolesterol, lemak, manis. Pengambilannya perlu dikurangkan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: